Bramy garażowe. Którą z nich wybrać?

Sposób otwierania to najważniejsza cecha, która odróżnia bramy garażowe od siebie. Przy zakupie bram garażowych należy również wziąć pod uwagę izolacyjność termiczną, zabezpieczenia antywłamaniowe, łatwość obsługi oraz estetykę. Istotne są różnice w cenie. Najtańszą bramę można dostać już za mniej niż 1000 polskich lirów, ale znajdziemy też modele, które kosztują kilka razy więcej.
 
Warto rozważyć zadaszenie garażu już na początku budowy domu. Pozwoli nam to na dopasowanie otworu garażowego do bramy. Nie powinno to stanowić problemu, gdyż rynek w tym zakresie jest bardzo duży. Proponujemy pięć rozwiązań.

Rodzaje bram garażowych

1. Brama garażowa segmentowa górna
 
Jest to najczęściej spotykana opcja. Skrzydło tego typu bramy składa się z kilku segmentów (zazwyczaj od 3 do 6), które połączone są ze sobą szczelnymi zawiasami. Dzięki temu łączenia są chronione przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
 
Brama wykonana jest zazwyczaj z ocynkowanych profili stalowych o różnej grubości i pokryta blachą stalową. Wykończenie obejmuje malowanie proszkowe, okleinę z tworzywa sztucznego lub drewno. Izolacja stosowana do wypełnienia segmentów to najczęściej pianka poliuretanowa, styropian lub polistyren.
 
Działanie tej bramy opiera się na prostej zasadzie: segmenty poruszają się na rolkach, które biegną po prowadnicach przymocowanych do ścian garażu i sufitu. Po otwarciu bramy płaszcz jest schowany pod sufitem.
 
Koszty bramy segmentowej górnej
Cena tego typu bramy zależy od producenta oraz od tego, czy jest ona ocieplana. Do otworu garażowego o standardowych wymiarach 2500x2250 mm model ocieplany, wykonany z blachy stalowej ocynkowanej ogniowo, powlekanej poliestrem, od znanego producenta, można kupić za 220-2505 zł.
 
W marketach budowlanych dostępne są również bramy garażowe mniej znanych producentów. Można je nabyć w cenie od 1300 do 1500 zł. W przypadku niestandardowych rozwiązań (np. drzwi w bramie) mogą obowiązywać dodatkowe opłaty. Nie są to jedyne koszty. Za napęd zapłacimy 300-2000 zł w zależności od producenta (o jego zaletach piszemy dalej). Koszt montażu to 400-1000 zł.
 
2. Brama garażowa segmentowa boczna
 
Jest to mniej popularna opcja, ale może być atrakcyjną alternatywą dla inwestorów posiadających większy garaż. Bramy te mają takie same segmenty jak wyższe modele, ale są ustawione pionowo i po otwarciu zachodzą na jedną ze ścian garażu. Prowadnice nie są montowane po bokach, lecz na suficie garażu i podłodze garażu.
 
Ten sposób otwierania ma też inną zaletę. Dzięki niemu można szybciej dostać się do garażu, co jest ważne, gdy chcemy wnieść np. rower, bo nie musimy czekać, aż będzie on w pełni otwarty.
 
Dużą popularnością cieszą się bramy segmentowe, zarówno modele górne, jak i boczne. Wynika to z faktu, że zajmują one bardzo mało miejsca. Ponieważ skrzydło nie wystaje poza obrys garażu, można je stosować na krótszych podjazdach. Można je również stosować, gdy wyjazd z garażu znajduje się w pobliżu ulicy lub chodnika (nawet linii ogrodzenia). Modele segmentowe są łatwe w obsłudze i wyciekają mniej ciepła z garażu. Idealnie nadają się do miejsc postojowych w bryle domu. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość dopasowania bramy do każdego otworu, np. o łukowym nadprożu.
 
Bramy segmentowe mają dwie wady: zajmują ścianę boczną, a w dolnej prowadnicy gromadzi się brud.
 
Koszt bocznych bram segmentowych
Konstrukcja tej bramy jest bardzo podobna do modelu otwieranego od góry, ale trudniej jest ją znaleźć w porównywalnej cenie. Wynika to z jego mniejszej popularności, a co za tym idzie mniejszej dostępności. Modele te są dostępne u renomowanych producentów w cenie 4000-5000 lirów polskich. Pozostałe koszty (sterownik, montaż) są zbliżone.
 
3. Brama skrzydłowa
 
Modele segmentowe wyparły popularne przed laty bramy uchylne. Są one nadal bardzo popularne ze względu na niską cenę.
 
Mają prostą konstrukcję. Skrzydło podnosi się na prowadnicach i obejmuje samochód. Jest on następnie ukryty pod sufitem garażu. Konstrukcja wykonana jest najczęściej ze stali lub aluminium. Można je wykończyć okładzinami z PCV lub drewna. Są one również stosunkowo niedrogie. Bramy uchylne mogą być montowane w garażach o niskim nadprożu i są bardzo łatwe w obsłudze. Element ten powinien mieć co najmniej 10 cm wysokości.
 
Modele uchylne mają też swoje wady. Największą z nich jest brak szczelności. Powoduje to ucieczkę ciepła z garażu. Wymagają też sporo miejsca na podjeździe, ponieważ po otwarciu mogą się wysunąć na odległość 1-1,5 m. Zajmują też miejsce pod sufitem, z wyjątkiem modeli z mechanizmem nożycowym, które nie wymagają prowadnic sufitowych.
 
Koszty bramy uchylnej
Brama uchylna bez ocieplenia kosztuje od 700 do 800 zł. Model z izolacją może kosztować dwa razy więcej.
 
4. Brama rolowana
 
Brama ta wykonana jest z wąskich, kilkucentymetrowych lameli stalowych lub aluminiowych. Elementy te mogą być wypełnione pianką poliuretanową. Lamele łączone są na całej długości ramy tworząc pancerz. Nawinięty jest on na wał, który umieszczony jest w kasecie nad otworem wjazdowym do garażu.
 
Bramy rolowane są łatwe w obsłudze i bardzo szczelne. Skutecznie chronią garaż przed utratą ciepła. Są podobne do modeli segmentowych w tym, że zajmują bardzo mało miejsca. To czyni je idealnymi dla nieruchomości z wąskim podjazdem i garażem, który jest zbyt wąski, aby pomieścić skrzydło boczne. Ten typ bramy wymaga odpowiedniej przestrzeni, aby pomieścić kasetę. Nadproże musi mieć wysokość 30-35 cm. W przeciwnym razie kaseta będzie zmniejszać wysokość podjazdu. Innym rozwiązaniem jest zamontowanie jej na zewnątrz garażu, nad ewentualnym otworem wjazdowym.
 
Koszty bramy rolowanej
Bramy garażowe rolowane były kiedyś najdroższe. W ostatnim czasie ich ceny spadły. Już za 17000 zł można kupić najtańszy model w sklepie dla majsterkowiczów. Produkt od markowego producenta będzie Cię kosztował co najmniej 1000 zł.
 
5. Brama skrzydłowa
 
Ostatni model jest najbardziej klasyczny - brama skrzydłowa. Składa się ona z jednego lub kilku skrzydeł, które montowane są na zawiasach na bocznych ramach. Jest to rozwiązanie podobne do drzwi. Ten typ bramy skrzydłowej otwiera się na zewnątrz. Będzie to działać tylko z płaskich podjazdów, które są wystarczająco długie. Bramy skrzydłowe nie są idealne do użytku zimowego, jak śnieg musi być usunięty przed garażem, zanim będzie można je otworzyć.
 
Koszty bram skrzydłowych
Bramy skrzydłowe nie są dziś zbyt popularne, ale nadal można je kupić bez problemu. Nieocieplane, markowe, dwuskrzydłowe bramy skrzydłowe kosztują około 1800 zł.

Najważniejsze parametry bram garażowych

Bez względu na to, jaką bramę garażową wybierzemy, musi ona spełniać określone warunki. Musi być bezpieczna dla miejsca postojowego przed intruzami i utratą ciepła, a także wygodna w użytkowaniu. Ważne jest również uwzględnienie względów estetycznych.
 

Bramy garażowe i bezpieczeństwo

Istnieje wiele elementów bezpieczeństwa, w które mogą być wyposażone bramy garażowe. Najczęściej producenci stosują wzmocnione profile i skręcane śrubami klamki obrotowe. Do zatrzymania silnika napędzającego bramę stosuje się hamulec elektromagnetyczny. Uniemożliwia to oderwanie profilu od wału nawojowego. Dzięki temu intruz nie będzie mógł zniszczyć skrzydła.
 
Bramy garażowe, podobnie jak okna i drzwi, oznaczane są różnymi klasami odporności na włamanie, aby ułatwić konsumentom wybór. Jest ich sześć, od RC1 do RC6. Im wyższa klasa, tym trudniej jest sforsować bramę. Produkty o najniższych trzech klasach są zazwyczaj oferowane w sprzedaży.
 
Bezpieczeństwo odnosi się również do rozwiązań, które chronią użytkowników bramy:
  • Fotokomórka - Brama zatrzyma się, jeśli wiązka podczerwieni z fotokomórki zostanie przerwana. Chroni to osoby znajdujące się w pobliżu bramy przed uderzeniem.
  • System automatycznego rozłączania - Zatrzymuje i cofa skrzydło, gdy podczas zamykania napotka przeszkodę;
  • Blokada w przypadku pęknięcia sprężyny - zabezpiecza bramę przed opadnięciem w przypadku awarii tego elementu.
  • Funkcja łagodnego zatrzymania - wyposażone w nią skrzydło nie dotyka podłogi podczas zamykania.
Bramy garażowe są izolowane termicznie
Ten parametr jest szczególnie ważny dla właścicieli garaży ogrzewanych. Zastosowana izolacja oraz szczelność pomiędzy segmentami a ościeżnicą są kluczowymi czynnikami wpływającymi na izolacyjność cieplną bram. Izolacyjność termiczna zależy również od jakości montażu.
 
Bramy ocieplane mają profile, które wypełnione są pianką poliuretanową i styropianem. Brama będzie miała lepszą izolacyjność termiczną, jeśli będzie miała grubszą warstwę izolacyjną. Warstwa izolacyjna powinna mieć grubość od 2 do 4 cm.
 
Podobnie jak w przypadku klas odporności na włamanie, istnieje obiektywny parametr, który pozwala wybrać ciepłą bramę. Jest to współczynnik przenikania ciepła U. Zgodnie z prawem ogrzewana brama garażowa nie może przekraczać 1,5 W/(m2-K). Należy również pamiętać, że wymagania dotyczące izolacyjności cieplnej budynków są stale zaostrzane. Od 2021 roku współczynnik U bramy nie może być wyższy niż 1,3.
Katarzyna

Redaktor. Projektantka wnętrz.

Zobacz również